nasze metody
pracownia muzyczna
Muzyka łagodzi obyczaje, pomaga nam budować więzi i zbliża nas do siebie. Jest ważna w naszej codzienności.
Dzień zaczynamy piosenką, puszczając iskierkę przyjaźni wsłuchujemy się w dźwięki naszego ciała i najbliższego otoczenia, naszym działaniom plastycznym często towarzyszy spokojna, kojąca muzyka, a w trakcie odpoczynku z głośnika płynie relaksacyjna melodia.
Ważny jest dla nas kontakt z muzyką na żywo, w czym wspiera nas uzdolniona kadra Szkoły Muzycznej Yamaha. Dźwięk gitary czy śpiew uwrażliwia i budzi pozytywne emocje. Lubimy muzykować w grupie, bo daje nam to radość i dużą wiedzę muzyczną, pozwala uwolnić ekspresję tworzenia. Wspólnie śpiewamy, kształtując rytmiczność, zapamiętywanie, współpracę. Utwory dobieramy ze szczególną uważnością rozbudzając gust muzyczny i otwierając dziecięce umysły na różnorodność dźwięków i barw muzyki.
pracownia ruchowa
Dbamy o właściwy rozwój, zdrowe i dobre samopoczucie dzieci. Aby to zapewnić, konieczna jest właściwa dawka ruchu na świeżym powietrzu.
Nasze działania edukacyjne często przenosimy w plener. Eksplorujemy najbliższe otoczenie wychodząc poza przedszkolny budynek. Codzienne zabawy w naszym ogrodzie, zabawy w kuchni błotnej, w której powstają błotne kotlety, koktajle piaskowe czy zupy liściasto – iglaste wzbogacają dziecięcą ciekawość poznawczą. Nie zapominamy o spacerach do pobliskiego lasu, gdzie na łonie natury poznajemy tajemnice przyrody.
W Joy Preschool przyzwyczajamy również dzieci do regularnej aktywności fizycznej, dlatego dwa – trzy razy w tygodniu, także zimą dzieci mają zajęcia sportowe na świeżym powietrzu. Ich długość i częstotliwość dostosowana jest do grupy wiekowej.
Aktywność fizyczna na dworze skutecznie buduje odporność i chroni przez infekcjami. Poprzez ruch wpływamy na prawidłową budowę i postawę ciała, kształtujemy układ ruchowy, przyzwyczajamy dziecko do wysiłku, uczymy walki z przeciwnościami i współpracy.
pracownia manualna
W Joy Preschool na co dzień dużo lepimy, tworzymy i malujemy na dużych płaszczyznach odkrywając twórczy potencjał dziecka. Nasze dzieci mają dostęp do całej gamy materiałów plastycznych, tj. pastele, modelina czy farby i samodzielnie kierują swoją potrzebą tworzenia.
W akcie tworzenia nasze sale zamieniają się w pracownie rękodzieła. Każdy wytwór jest wyjątkowy i unikatowy, bo od początku do końca powstaje według zamysłu dziecka.
Od najmłodszych lat przygotowujemy również dzieci do osiągnięcia gotowości do nauki pisania. Zanim dziecko zacznie pisać, musi nabyć wiele umiejętności. Do prawidłowego przygotowania dzieci do nauki pisania ważna jest koordynacja całego ciała, precyzja ruchów oraz koordynacja wzrokowo – ruchowa.
Sprawność manualną kształtujemy u dzieci poprzez nieustanny, swobodny ruch, odpowiednio dobrane zabawy oraz kreatywne ćwiczenia grafomotoryczne. Ćwiczymy stan napięcia mięśniowego, kształtujemy prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego oraz utrwalamy nawyki ruchowe związane z prawidłowym kierunkiem pisania.
prowokacje edukacyjne
W Joy Preschool do edukacji podchodzimy niestandardowo. Stawiamy na kreatywne myślenie, ciekawe – nieszablonowe pomysły, twórczo poznajemy otaczający nas świat. Jesteśmy miejscem, w którym dziecko tworzy przestrzeń edukacyjną we wsparciu nauczyciela i staje się współtwórcą codziennych aktywności.
Nasze działania opieramy na programie autorskim oraz na metodach aktywizujących. Podczas burzy mózgów na każdy miesiąc powstaje mapa myśli, która wyznacza kierunek naszych działań. Podążamy za potrzebami dzieci tworząc prowokacje edukacyjne, które bazują na dziecięcych zainteresowaniach oraz doświadczeniach.
Metoda projektów integruje treści z różnych dziedzin edukacyjnych. Gotowość do rozpoczęcia nauki czytania i pisania rozpoczynamy już w grupie najmłodszej. Cały program edukacyjny ściśle oparty jest na metodzie glottodydaktyki prof. Bronisława Rocławskiego. W edukacji matematycznej korzystamy z programu i wskazówek prof. E. Gruszczyk Kolczyńskiej i dr E. Zielińskiej, twórczyń „Dziecięcej matematyki”.
pracownia literacka
Pracownia literacka powstała z pasji do czytania dzieciom i zamiłowania do dobrej dziecięcej literatury. Książki otwierają nas na świat, pogłębiają wiedzę i doświadczenia, uwrażliwiają i zaspokajają nasze największe potrzeby emocjonalne. Dzięki książkom poznajemy najdalsze zakątki świata, przenosimy się w przestrzeń pełną fantazji i marzeń, dotykamy rzeczy nienamacalnych, odkrywamy najgłębsze tajemnice. Czytając stajemy się detektywem rozwiązującym zagadkę życia, czarodziejką z mocą spełniania marzeń lub po prostu poszukiwaczem szczęścia. Możemy stać się tym kim chcemy, bo mamy wyobraźnię.
Książki towarzyszą nam w różnych momentach dnia, np. gdy chcemy się wyciszyć i zrelaksować, gdy szukamy odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytanie lub gdy chcemy z przyjaciółką po raz tysięczny przeczytać najśmieszniejszy fragment ulubionej książki. Literatura wzbogaca słownictwo, pobudza ciekawość poznawczą, wspiera poznawanie liter i gotowość do rozpoczęcia przygody z samodzielnym czytaniem.
Czytamy dzieciom i z dziećmi, oglądamy ilustracje w książkach, które także niosą ze sobą niezwykłe historie, sami tworzymy opowiadania, albumy czy komiksy. Wymyślamy zakończenia do nieskończonych bajek. Najwspanialsze są chwile, gdy odwiedzają nas rodzice i czytają nam swoje ulubione opowieści z dzieciństwa, to nas zbliża i buduje niepowtarzalne więzi.
prowokacje relacyjna
Co takiego mieści się pod hasłem bliskie więzi? To budowanie samoświadomości naszych przedszkolaków, pewności siebie i asertywności. Dzieci osiągają te umiejętności m.in. dzięki ćwiczeniom „Uważności Żabki”. Uczą się wyrażać swoje emocje i pokonywać trudności, wchodząc w role podczas zajęć dramy. Gdy nadmiar bodźców bierze nad nami górę wspieramy się masażami relaksacyjnymi czy mantrą.
Celem nadrzędnym naszych działań jest tworzenie atmosfery zaufania, wzrastania i rozwoju w poczuciu bezpieczeństwa i akceptacji. Służą temu przede wszystkim więzi, które budujemy w procesie adaptacji, a następnie pielęgnujemy każdego dnia za pomocą różnorodnych technik. Jedną z nich jest codzienne spotkanie w kręgu w nurcie Emilio Reggio, podczas którego każde dziecko może podzielić się tym z czym przychodzi oraz emocjami, jakie mu towarzyszą.
Zaspokajanie potrzeb tu i teraz zapewnia bliskość i szczerość relacji. Ważna jest także równowaga pomiędzy skupieniem a odpoczynkiem. Dbamy o spokojne przechodzenie z aktywności w aktywność, czas na wyciszenie, odrobinę szaleństwa, czy wyjście do ogrodu.
zanurzenie w języku angielskim
Nauka języków obcych otwiera drzwi do poznania świata i odmiennych kultur. Dzieci mają szansę doświadczać tego od pierwszych chwil w przedszkolu, dzięki nauce języka angielskiego i codziennym kontaktom z wielokulturowym zespołem nauczycieli anglojęzycznych.
Celem nauki jest „zanurzenie” w języku angielskim poprzez stworzenie warunków do naturalnej i spontanicznej komunikacji, przypominającej funkcjonowanie w rodzinie dwujęzycznej. Dzieci poznają słownictwo nie tylko podczas regularnych zajęć, ale uczestniczą w realizacji projektów, budują relację i więź z nauczycielem anglojęzycznym każdego dnia poszerzając kompetencje językowe.
Nauczanie języka obcego to także łączenie treści polsko i anglojęzycznych we wspólnej realizacji projektów. Dzięki temu dzieci w naturalny sposób zgłębiają temat w obu językach jednocześnie. Integracja treści programowych pozwala na poszerzanie wiedzy i horyzontów edukacyjnych naszych podopiecznych. Wspiera nas w tym metoda Content and Language Integrated Learning (CLIL), która polega na łączeniu nauki języka z nauką przedmiotów, co automatycznie poszerza słownictwo. Zdobytą wiedzę ćwiczy się w praktyce podczas codziennych aktywności w przedszkolu.